کاهش چربی خون

کاهش چربی خون

چند توصیه برای کاهش چربی خون ( تری گلیسیرید )

زمانی که دچار افزایش چربی خون یا تری گلیسیرید خون می شوید، شاید در ابتدای بیماری علائم خاصی را مشاهده نکنید،این بیماری کمی خاموش است و آهسته آهسته موجب بروز اختلالات بزرگی از قبیل حواد ث قلبی و عروقی می شود. پس لازم است تا با انجام آزمایش خون از میزان چربی خونتان مطلع شوید.در صورت بالا بودن مقادیر تری گلیسیرید لازم است تا برنامه ی غذایی و عادات خود را تغییر دهید و در واقع به کمک یک متخصص تغذیه آن را کنترل کنید. در این مطلب سعی داریم تا اشاره ای کوتاه به راه های کاهش میزان چربی خون بنماییم.

سبزیجات بخورید

برای کاهش میزان تری گلیسیرید مقدار مصرف سبزیجات را افزایش دهید باید. قبل از انتخاب سبزیجات دریافتی به این نکته توجه کنید که سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی ، نخود فرنگی و ذرت را کمتر مصرف کنید. زیرا در صورت مصرف بیش  از اندازه آنها بدن مقادیر مازاد نشاسته را به چربی تبدیل می کند. برای پیشگیری می توانید  از سبزیجاتی مثل خانواده کلم، قارچ، کلم برگ و سایر سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده کنید.در این صورت علاوه بر کنترل می توانید مقادیر قابل توجهی از میزان تری گلیسیرید را کاهش دهید.

انواع لوبیا هارا مصرف کنید
خوردن انواع لوبیاها مفید است همانطور که می دانید لوبیا ها فیبر دارند و علاوه بر این حاوی مواد مغذی دیگری نیز می باشند.  البته این مفید بودن در صورتی است که آن ها همراه با شکر یا گوشت های چرب پخته نشوند.اگر از کنسرو ها استفاده می کنید برچسب روی قوطی می تواند به شما بگوید که حاوی چه موادیست و چقدر شکر و چربی و نمک به همراه لوبیا است.

میوه بخورید
خوردن میوه ها بسیار مفید و کمک کننده است به ویژه اگر جایگزین میان وعده های ناسالمی مثل کیک یا شیرینی شوند. البته زمانی که تری گلیسیرید خون بالاست افراط در خوردن میوه نشود وبه 4-3 واحد در روز کاهش داده شود زیرا خود میوه حاوی قند است و دریافت زیادی قند منجر به افزایش چربی خون یا تری گلیسرید خون می شود

غذاهای نشاسته ای نخورید

خوردن مقادیر زیاد نان ، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و سایر غلات موجب افزایش مقادیر تری گلیسیرید خون می شود  زیرا بدن در حالت معمول مقادیر اضافی کربوهیدرات دریافتی را به چربی تبدیل می کند. توصیه می شود این گروه غذایی را در حد مناسب دریافت کنید.

نوشیدنی های شیرین نخورید
نوشابه نخورید ،همچنین مصرف آب میوه و یا چای شیرین شده نیز شما را با مشکل مواجه می کند . بنابراین در طول روز بیشتر از یک فنجان یعنی  240 سی سی  از این نوشیدنی های شیرین در طول روز مصرف نکنید.

مصرف عسل و شیره خرما را کنترل کنید :
برخی افراد  تصور می کنند که عسل و سایر شیرین کننده های طبیعی مانند شهد توت یا شیره خرما بهتر از قند ها و شیرین کننده های تصفیه شده اند و مصرف آنها به صورت آزاد مانعی ندارد. اما باید بدانید که مصرف زیاد عسل و شیره ها مانند  شکر می توانند موجب افزایش مقادیر تری گلیسیرید خون شوند. توجه داشته باشید که در زمان افزایش میزان تری گلیسیرید خون  بهتر است دریافت هرنوع قند حتی اگر طبیعی باشد را کاهش دهید و فقط در صورت لزوم این مواد را مصرف نمایید.
البته در چنین شرایطی لازم است تا با مراجعه به پزشک متخصص تغذیه میزان مواد غذایی لازم و مفید برای کنترل و کاهش میزان تری گلیسیرید خون را مشخص نمایید.
یک رژیم غذایی مفید تمامی گروه های غذایی را در نظر گرفته و به شما کمک می کند تا به راحتی بیماری خود را کنترل و درمان کنید.

کاهش چربی خون

چربی های اشباع و ترانس را محدود کنید
باید از دریافت چربی های اشباع شامل کره، مارگارین، روغن های هیدروژنه، روغن نارگیل و… جلوگیری شود.
برای کنترل آن می توانید از  روغن زیتون ، کانولا و،کنجد و بذر کتان استفاده کنید.باید توجه داشته باشید که  کالری حاصل از انواع چربی ها و روغن ها با یکدیگر یکسان است.
برای درک بهتر بدنیست بدانید که هر گرم روغن حاوی 9 کیلو کالری است و  تفاوت آنها در میزان انرژی نیست بلکه  در ترکیب اسیدهای چرب موجود آنهاست است. بنابراین باید سعی کنید تا  روغن های خوب توصیه شده را نیز در حد اعتدال مصرف کنید. انواع شیرینی ها وکیک ها ، دونات وبیسکویتها ها حاوی مقدار زیادی اسید چرب ترانس هستند که باعث افزایش تری گلیسرید می شود

الکل مصرف نکنید:

الکل حاوی مقادیر زیادی قند است که به طور طبیعی در ترکیب آن وجود دارد.در صورت مصرف الکل قند موجود در آن  می تواند سطوح تری گلیسیرید را افزایش دهد و این یعنی آسیب رساندن به سلامت بدن .

با افزایش آگاهی های تغذیه ای و عملکرد مناسب سلامت خود و خانواده را تامین کنید

منبع: سایت دکتر صمدپور

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =